Haken: Patronen tassen


We gaan geleidelijk aan richting de zomervakantie en misschien ben je nog op zoek naar een handige tas die je wilt haken om op vakantie mee te nemen of  als zomerproject te starten. De afgelopen jaren heb ik verschillende tassen gehaakt. De meeste zijn gemaakt in het kader van de zomervakantie. Bijna ieder jaar maak ik een nieuwe handige tas die ik vervolgens in de vakantie (en daarna) meesleep. Handig voor een dag uit, naar het strand/bos of gewoon als boodschappentas. In deze blogpost vind je een aantal van mijn tassen terug met een link naar het patroon.

Een van de eerste tassen die ik als project ontwierp voor CraftKitchen in 2017 was de Swirl bag. Diagonale strepen die mij aan een zomers snoepje of ijsje deed denken en ik met veel plezier haakte. Deze tas is goed gebruikt en draag ik nog regelmatig.

En wat een eer is het om te zien, dat er meer Swirl tassen zijn gemaakt. Hierboven zie je verschillende versies en zijn gemaakt door (v.l.n.r.):
1. Janneke, Gewoon Jans
2. + 3. Laura , de Haakzolder
4. Letje Geerts, Letsbloom1
5. Victoria te Kloese
6. Anneke, Ak at Home

Het patroon en werkbeschrijving van de Swirl bag kun je hier terugvinden op de blog van CraftKitchen.
Er is ook een patroon van een mini en een XL versie verkrijgbaar. Het patroon van de mini Swirl vind je hier en van de XL versie hier.


In 2018 ging ik voor Durable Yarn aan de slag en liet mij inspireren door de stijl van ontwerpster Camille Walala. Ik maakte 2 ontwerpen en werkte met de kleuren die je ook in haar ontwerpen terug vindt en noemde ze City bags. Een eigenwijs stoere tas die ik in gedachten meenam naar Londen om daar te winkelen of heerlijk te picknicken in 1 van de vele parken in deze geweldige stad.


Ook weet ik dat er een aantal City bags gemaakt zijn. Hierboven zie je de City bag gemaakt door (v.l.n.r.):
2. Lilian, Haakmomentjes

Zo wijs om te zien er meer enthousiaste meiden deze tas maakten en hoe gaaf is de kleurcombinatie van Suzanne.

De patronen van de City bags vind je hier terug op de site van Durable Yarn.


De Ruiten tas maakte ik in 2019. Ook deze tas gebruik ik nog met enige regelmaat.

Het patroon van de Ruiten tas vind je hier op de blog van CraftKitchen.


Vrij recent maakte ik een ontwerp voor een eigenwijs leuke Fanny Pack voor Durable Yarn. Het verzoek was of ik de neon kleuren wilde combineren met de kleur linen van Durable Cosy Fine en zie hierboven het eindresultaat gepresenteerd door Juul. Een handige tas die je natuurlijk ook in je eigen kleurcombinatie of  juist in 1 kleur kunt haken.

Het patroon van de Fanny Pack vind je hier op de site van Durable Yarn.

TIP: Door de tassen te voeren met flexibel tafelzeil of gelamineerde stof zijn ze het hele jaar goed te gebruiken door weer en wind en blijven je spullen droog.


maar er komt meer...
Momenteel ben ik volop bezig met een tas voor deze zomer (en daarna). Het wordt weer een fijne draagbare tas waar je de nodige spullen in mee kan nemen. De versie in bovenstaande kleurcombinatie is af, maar het smaakte mij naar meer. Er wordt gewerkt aan een 2e kleurcombinatie dus wordt vervolgd...

Mocht je met 1 van bovenstaande patronen aan de slag gaan, zou ik het leuk vinden als je mij op de hoogte wilt houden?

Fijne dag!


Reacties