Haken: Met franje


Al een tijdje had ik de mooie parasols met franje van HK living in de smiezen, maar prijstechnisch vielen deze buiten mijn budget en de afmeting was voor onze plek te klein. Bovendien hebben we 2 grote parasols die nog steeds prima hun werk doen. Het zijn inmiddels oudjes, maar ze gaan nog steeds mee dus dacht ik waarom haak ik niet zelf een slinger met franjes om deze aan onze parasols vast te zetten.. Eerder heb ik voor CraftKitchen al zoiets gehaakt voor aan een banner en een lampekap dus... aan de slag.
Eind zomer vorig jaar haakte ik de 1e franje slinger. Op zich wel een klus, maar ik zag het helemaal voor me. Het eindresultaat was helemaal zoals ik gehoopt had en als je eronder zit, voelt het als een feestje. Daarna begon ik met slinger 2, maar ja de zomer was zo goed als voorbij dus verdween het project in de kast.
Een aantal weken geleden pakte ik de draad weer op en maakte de 2e slinger af en wat was ik gelukkig toen het af was. Het eindresultaat liet ik op Instagram zien en beloofde dat ik hier op de blog zou uitleggen hoe ik te werk ben gegaan.

Toen de franje slinger klaar was, draaide ik aan de bovenkant van de parasol eraf en kon ik eenvoudig het doek loshalen.

Voor onze parasols gebruikte ik de Promo bollen (= 300 gram) acryl garen van de Zeeman.
Uit 1 bol van 300 gram haakte ik 1 franje slinger voor een grote parasol.

Haak eerst een proeflapje met franje, zodat je kunt uitrekenen hoe lang jouw slinger moet worden. 

LET OP!!! Als je met acryl garen haakt, rek je proeflapje dan goed uit voordat je jouw berekening maakt, want acryl garen is vrij flexibel in vergelijking met katoen.

De lengte van jouw franje bepaal jezelf. Mijn franjes zijn ongeveer 10 cm lang.

Hieronder laat ik zien hoe ik te werk ging.


Haak een ketting van losse en 1 keerlosse.

Zorg dat de basis van de ketting uit een oneven aantal lossen bestaat.

Toer 1: haak een vaste in elke losse van de ketting en eindig met een keerlosse.

Toer 2: haak een lussensteek in elke vaste behalve de laatste van de vorige toer. Haak een vaste in de laatste vaste van de vorige toer en eindig met een keerlosse.

Je haakt de lussteek als volgt:

1. Maak met je vinger een lus en steek de haaknaald door de vaste van de vorige toer.

2. Haal de draad door de vaste van vorige toer. Maak de lus zo lang als jij wilt en leg de lus langs de haaknaald naar beneden. Herhaal dit t/m de een na laatste van de toer (zie info toer 2).

Toer 3 + 4: haak een vaste in elke steek van vorige toer en eindig met een keerlosse.

Toer 5: Haak 3 losse (= 1e stokje) en 1 extra losse, haak een stokje in de 3e steek van vorige toer en haak 1 losse. Herhaal 1 stokje en 1 losse tot aan het einde van de toer. Je eindigt met een stokje en haak 1 keerlosse.

Toer 6 + 7: haak een vaste in elke steek van vorige toer en haak aan het einde van toer 6 een keerlosse. Aan het einde van toer 7 hecht je de draad af. En je franje rand is klaar en zet deze vast aan de rand van de parasol met de naaimachine.

Hopelijk is de uitleg een beetje duidelijk. Mocht je ook aan de slag gaan, wil je het me laten weten? Want het lijkt me erg leuk om meer creaties te zien.

Fijne dag!



Reacties

  1. Heel gaaf. De lossen meet je aan de hand van de omtrek van de parasol?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja dat klopt. Aan de hand van een proeflapje weet je ongeveer hoeveel lossen je moet opzetten. Als je met acryl haakt, wees er dan van bewust dat je je proeflapje even goed moet uitrekken, want dit garen is vrij soepel.

      Verwijderen
  2. Super gaaf! Dus voor 1 parasol van 3 meter doorsnee gebruik je 6 bollen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Onze parasol heeft een omvang (rondom) een afmeting van 8.70 m en daar gebruikte ik een bol acryl garen van 300 gram voor. Bij de Zeeman en Wibra hebben ze ook bollen van 100 gram en dan zou je aan 3 bollen genoeg hebben.

      Verwijderen
  3. Geweldig bericht! Ik vond je benadering van het onderwerp leuk. Ik ben blij om meer van je te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een briljante uiteenzetting! Uw bericht is inzichtelijk, goed gemaakt en een genot om te lezen. Bedankt voor het delen van uw waardevolle perspectief.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten